Railway construction companies in northern Spain in the mid-nineteenth century: the subcontracting business

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69791/rahc.51

Keywords:

social history, 19th century, railway construction, enterprises, subcontracting

Abstract

The article presents and analyzes the construction enterprises of three of the earlier spanish railway lines in the mid-nineteenth century. It focuses on the socioeconomic networks related to this aspect of railway business and on the rhytms and difficulties of that building activity. Also delves into the subcontracting phenomenon.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aranburu Ugartemendia, P. J. e Intza Igartua, L. Mª.: Norteko Trenbidearen eraikuntza, ebaluaketa eta ondorioak Gipuzkoan. La construcción, evaluación y consecuencias del Ferrocarril del Norte en Gipuzkoa, 2 vols., San Sebastián, EuskoTren, 2006 y 2008.

Artola, M.: «La acción del Estado», en M. Artola (dir.), Los ferrocarriles en España, 1844-1943, vol. 1, Madrid, Banco de España, 1978, pp. 341-453.

Barquín, R.: «Castillos en el aire, caminos de hierro en España: la construcción de la red ferroviaria española», Revista de la Historia de la Economía y de la Empresa, n.º 10 (2016), pp. 289-317

Bermejo Vera, J.: Régimen jurídico del Ferrocarril en España (1844-1974). Estudio específico de Renfe, Madrid, Tecnos, 1975.

Broder, A.: Los ferrocarriles españoles (1854-1913): el gran negocio de los franceses, Madrid, Fundación de los Ferrocarriles Españoles, 2012 [original de 1981].

Brooke, D. (ed.): The Diary of William Mackenzie. The first international railway contractor, London, Thomas Telford, 2000. DOI: https://doi.org/10.1680/tdowm.28302

Cañas Díez, S.: «A toda máquina: implantación y desarrollo del ferrocarril en La Rioja hasta 1877», en J. M. Delgado Idarreta (ed.), Un viaje sobre raíles. La Rioja (1863-2013), Logroño, Instituto de Estudios Riojanos, 2013, pp. 23-53.

Caron, F.: Histoire des chemins de fer en France, 1740-1883, Paris, Fayard, 1997.

Casares Alonso, A.: Estudio histórico-económico de las construcciones ferroviarias españolas en el siglo XIX, Madrid, Escuela Nacional de Administración Pública, 1973.

Comín Comín, F. y otros: 150 años de Historia de los Ferrocarriles Españoles, 2 vols., Madrid, Anaya/Fundación de los Ferrocarriles Españoles, 1998.

Cordero, R. y Menéndez, F.: «El sistema ferroviario español», en M. Artola (dir.), Los ferrocarriles en España, 1844-1943, vol. 1, Madrid, Banco de España, 1978, pp. 161-338.

Cruz, J.: El surgimiento de la cultura burguesa. Personas, hogares y ciudades en la España del siglo XIX, Madrid, Siglo XXI, 2014.

De Egibar Urrutia, L.: Representación y representatividad en las instituciones de gobierno del Señorío de Bizkaia en el siglo XIX, Donostia-San Sebastián, Fundación para el Estudio del Derecho Histórico y Autonómico de Vasconia, 2009.

De los Cobos Arteaga, F.: «Los trabajadores de la construcción en la Compañía de los Ferrocarriles del Norte de España (1856-1864)», TsT, n.º 50 (2023), pp. 84-112 DOI: https://doi.org/10.24197/tst.50.2023.84-112

Ferrer Torío, R. y Ruiz Bedía, Mª. L.: «Ferrocarril Alar-Santander. Reflexiones en el 150 aniversario del inicio de las obras en el tramo Alar-Reinosa (1852-1857)», Cuadernos de Campoo, vol. 8, n.º 28 (2002), pp. 11-16.

Ferri Ramírez, M.: El ejército de la paz. Los ingenieros de caminos en la instauración del liberalismo en España (1833-1868), València, Universitat de València, 2015.

Fletcher, P.: Strategy, Solvency and the State. The Development of the Railway System in Northern Scotland 1844-1874, doctoral thesis, The University of York, 2007.

García García, C.: «Intereses públicos, intereses privados: los Pereire y sus aliados españoles (1856-1868)», Ayer, vol. 66 (2007), pp. 57-84.

González Portilla, M. y otros: Ferrocarriles y Desarrollo. Red y mercados en el País Vasco, 1856-1914, Bilbao, Universidad del País Vasco, 1995.

Helps, A.: The Life and Labours of Mr. Brassey 1805-1870, London, G. Bell & Sons, 1888 [1.ª edición 1872].

Herranz Loncán, A.: Infraestructuras y crecimiento económico en España (1850-1935), Madrid, Fundación de los Ferrocarriles Españoles, 2008.

Langewiesche, D.: «Liberalismo y burguesía en Europa», en J. Mª. Fradera y J. Millán (eds.), Las burguesías europeas del siglo XIX. Sociedad civil, política y cultura, Madrid, Biblioteca Nueva, 2000, pp. 169-202.

López-Calderón Barreda, M.: El camino de hierro de Alar del Rey a Santander. Del ferrocarril de Isabel II al final del monopolio de Renfe, Santander, Asociación Cántabra de Amigos del Ferrocarril, 2015.

Martykánová, D.: Los ingenieros en España. El nacimiento de una élite, Bilbao, Universidad del País Vasco, 2023.

Mateo del Peral, D. «Los orígenes de la política ferroviaria en España (1844-1877)», en M. Artola (dir.), Los ferrocarriles en España, 1844-1943, vol. 1, Madrid, Banco de España, 1978, pp. 29-159.

Ormaechea, Á. M.ª: Ferrocarriles en Euskadi 1855-1936, Bilbao, Eusko Trenbideak/Ferrocarriles Vascos, 1989.

Ormaechea, Á. Mª: Crashes y crisis. Bilbao en 1865-1866. El impacto de la quiebra de la compañía del ferro-carril de Tudela a Bilbao, Bilbao, A Fortiori, 2011.

Ortúñez Goicolea, P. P.: «Políticas y servicios públicos: el sector ferroviario español en perspectiva histórica, 1844-1941», Revista de la Historia de la Economía y de la Empresa, n.º 9 (2015), pp. 129-152.

Pro, J.: La construcción del Estado en España. Una historia del siglo XIX, Madrid, Alianza, 2019.

Rodríguez González, R.: «La contabilidad de un subcontratista de la construcción de un tramo del ferrocarril Madrid-Valladolid (1857-1865)», De Computis, nº. 21 (2014), pp. 7-48. DOI: https://doi.org/10.26784/issn.1886-1881.v11i21.37

Rosado Pacheco, S.: El Estado administrativo en la España del siglo XIX: liberalismo e intervencionismo, Madrid, Centro de Estudios Políticos y Constitucionales, 2000.

Ruiz Bedía, Mª. L.: «Ferrocarril y obras públicas en el siglo XIX: la construcción del camino del tren», en J. M. Delgado Idarreta (coord.), Ferrocarril en La Rioja, Logroño, Instituto de Estudios Riojanos, 2002.

Ruzafa Ortega, R.: «La actuación de las élites provinciales en la primera construcción ferroviaria: Álava y Burgos (1850-1864)», Alcores, n.º 20 (2016), pp. 197-218.

Ruzafa Ortega, R.: «Entre política y negocios. Las élites de alcance nacional en la primera construcción ferroviaria en España (1850-1866)», Historia Social, n.º 91, 2018. DOI: https://doi.org/10.69791/rahc.79

Ruzafa Ortega, R.: «Los ingenieros de caminos, el Estado y la supervisión sobre el terreno de la construcción ferroviaria: la División de Ferrocarriles de Miranda de Ebro (1857-1862)», TsT, n.º 48 (2022), pp. 16-45. DOI: https://doi.org/10.24197/tst.48.2022.16-45

Sáenz Ridruejo, F.: «Ingeniería de caminos y canales, también de puertos y faros» en M. Silva Suárez (ed.), Técnica e Ingeniería en España. Vol. V. El Ochocientos, profesiones e instituciones civiles, Zaragoza, Real Academia de Ingeniería/Institución Fernando El Católico/Prensas Universitarias de Zaragoza, 2007.

Sánchez, R. y San Narciso, D. (eds.): Con pase y de etiqueta. Élites y sociabilidad en la España del siglo XIX, València, Universitat de València, 2023.

Sánchez-Albornoz, N.: «De los orígenes del capital financiero: la sociedad general del crédito mobiliario español, 1856-1902», Moneda y Crédito, n.º 97 (1966), pp. 29-67.

Sánchez-Albornoz, N.: «El ferrocarril de Alar del Rey a Santander (1845-1874)», Moneda y Crédito, n.º 108 (1969), pp. 119-128.

Silva Suárez, M. (ed.): Técnica e Ingeniería en España. Vol. VI. El Ochocientos. De los lenguajes al patrimonio, Zaragoza, Real Academia de Ingeniería/Institución Fernando El Católico/Prensas Universitarias de Zaragoza, 2011.

Skempton, A. W.: «Embankments and Cuttings on the early Railways», Construction History, vol. 11 (1996), pp. 33-49.

Tedde de Lorca, P.: «Las compañías ferroviarias en España (1855-1935)», en M. Artola (dir.), Los ferrocarriles en España, 1844-1943, vol. 2, Madrid, Banco de España, 1978, pp. 9-354.

Velasco San Pedro, L. A.: El Crédito Castellano de Valladolid (1862-1889). La quiebra de una ilusión, Valladolid, Universidad de Valladolid, 2020.

Vidal Olivares, J.: La formación de los directivos en la gran empresa: el caso de la compañía de los ferrocarriles del Norte de España, 1858-1936, Madrid, Fundación Empresa Pública, 1997.

Vignoles, O. J.: Life of Charles Blacker Vignoles, London, Longmans, Green and Co., 1889.

Wais, F.: Historia de los ferrocarriles españoles, 2 vols., Madrid, Fundación de los Ferrocarriles Españoles, 1987 [1ª edición 1968].

Walker, Ch.: Thomas Brassey: railway builder, London, Frederick Muller, 1969.

Published

2024-09-06

How to Cite

Ruzafa Ortega, R. (2024). Railway construction companies in northern Spain in the mid-nineteenth century: the subcontracting business. Alcores: Revista De Historia Contemporánea, (27), 121–146. https://doi.org/10.69791/rahc.51

Issue

Section

Varia